....Delfzijl

27 april 2021 - Delfzijl, Nederland

Etappe 1: Delfzijl - Schildwolde

Dagafstand: 23,3 kilometer

Totaal Afstand: 23,3 kilometer

Al jaren had ik het boekje van Het Langste Natuurpad Van Nederland in huis, maar er was altijd wel wat waardoor het niet uit kwam. Delfzijl lag dan ook wel héél erg ver bij ons vandaan. Even een dagje of weekendje wandelen zat er niet in, maar nu hadden we wat meer tijd en dus stonden we heel erg vroeg op het stationnetje van Delfzijl, alsof we een halve wereldreis hadden gemaakt. Maar eerst naar de zee, even de zilte zeelucht ruiken voor wij aan het pad zouden gaan beginnen. In de verte de kust van Duitsland, ongrijpbaar dichtbij. Gescheiden door de Eems. Het bijzondere van Delfzijl is dat je hier nog veel voorbeelden van de Amsterdamse school ziet. Waar deze bouwstijl in de rest van Nederland al gauw stopte vanwege de hoge kostprijs werd er in Groningen nog lang door gebouwd in deze bouwstijl en de voorbeelden hiervan kan je goed zien aan het begin van het Langste Natuurpad van Nederland.

En dat de Eemshaven hier ook niet ver vandaan is merk je wanneer er na Appingedam een groot schip voorbij vaart door het Eemskanaal. Dat was het beeld dat wij van Groningen hadden: weilanden, boerderijen, water en de industrie rond de Eemshaven. Maar wat was het onverwacht mooi! We passeerden een schitterende boerderij, omgeven door hoge bomen. We genoten van de zon, in de wind was het fris maar daar maakten een paar surfers op het Schildmeer dankbaar gebruik van. Het was heerlijk wandelweer. Verscholen in het riet van het natuurgebied waar wij door liepen hoorden we de roep van een Roerdomp, maar zien deden wij hem niet. Wel een heleboel ganzen. 70% Van het hele pad is onverhard, dat percentage werd vandaag niet gehaald, maar dat mocht de pret niet drukken. Ook het lopen met grote rugzakken vol met kampeerspullen was een tijd geleden, de laatste keer was 3 jaar eerder tijdens onze trektocht door de Buiten-Hebriden in Schotland. Wat voelde het weer goed, maar na 23,3 kilometer vonden we het welletjes en zetten we ons tentje op de natuurcamping in Schildwolde. Een mooie eerste wandeldag, war zou de rest brengen?