....Sassenheim

9 januari 2021 - Haarlem, Nederland

Etappe 1: Haarlem - Sassenheim

Afstand: 27,7 kilometer

Afstand tot nu toe: 27,7 kilometer

Haarlem, één van de startplaatsen in Nederland van de Camino naar Santiago de Compostella. in 2017 heb ik de stempelkaart al opgehaald, al had ik geen idee wanneer ik er mee zou starten. Jaren kwam het er niet van en toen was er de lockdown, moest je zoveel mogelijk in de buurt van je huis blijven. Een mooi moment om dan maar de eerste etappe te gaan lopen. We trokken de voordeur achter ons dicht en begonnen gewoon.

Eerst door de stad het Spaarne over om de eerste Camino tegel op de foto te zetten. En dan verder, langs het Spaarne, via Heemstede. Het was wel wennen want vanaf dat moment liepen we een flink stuk door de bebouwing en langs drukke wegen. Iets wat we normaal gesproken zoveel mogelijk probeerden te vermijden. Het is de Camino en dat werd ook wel duidelijk want we werden langs elke kerk geleid van elk dorpje waar we door heen liepen, we liepen over de Bethlehemlaan, door de Engelenbuurt, passeerden een klooster en liepen langs een handgeschilderd bord over Kerstmis, Pasen en Jezus. Het was duidelijk dat we begonnen waren aan de Camino!

En om in stijl te blijven: onderweg hadden we een sinaasappel en mandarijn mee.

Blauwe lucht, fel zonnetje, grijze lucht, paar spetters en een regenboog, prachtige wolkenluchten. We werden overal op getrakteerd vandaag

Na Lisse belanden we gelukkig in wat landelijker gebied en werden de uitzichten wat weidser. We passeerden palmbomen (hé hallo, we zitten toch nog lang niet in Spanje?) en liepen door bossen. De kerktoren van Sassenheim zagen we al van verre liggen. Toen moesten we nog aardig wat kilometers lopen!
De eerste etappe zit er op, geen idee wanneer wij de 2 etappe gaan lopen, maar het begin is er en wie zien wel wat de toekomst brengt!